Metoda CAWI w praktyce –  co warto o niej wiedzieć?

Metoda CAWI jest to technika badawcza polegająca na wykorzystywaniu ankiet internetowych. Pozwala ona na szybkie dotarcie do określonej grupy osób, a także skuteczne zgromadzenie dużej ilości danych w krótkim czasie. Przekłada się to na bardzo dużą oszczędność kosztów. Co warto wiedzieć o metodzie CAWI? Odpowiedź znaleźć można w poniższym tekście. 

Metoda CAWI – czym jest?

Metoda CAWI do przeprowadzania badań wykorzystuje ankietę internetową. CAWI to skrót z języka angielskiego, który możemy rozwinąć jako Computer Assisted Web Interview. Respondent otrzymuje ankietę drogą elektroniczą – z wykorzystaniem email lub komunikatora. Może on przystąpić do jej wypełniania w dowolnie wybranym momencie. 

Rozwój technologiczny we współczesnym świecie wymusza wprowadzanie nowych rozwiązań. Nie inaczej jest w przypadku przeprowadzania badań naukowych oraz badania opinii społecznej. Tradycyjne, papierowe ankiety coraz częściej wypierane są przez badania online, które są o wiele skuteczniejszą i szybszą metodą zbierania danych. 

Przeniesienie badań do Internetu umożliwia szybsze dotarcie do grupy docelowej oraz pozwala zebrać dane w nieporównywalnie krótszym czasie. Przekłada się to na zdecydowanie większą skuteczność oraz przyspiesza całą procedurę. Możliwość wypełnienia ankiety w domowym zaciszu jest również bardziej komfortowe dla osób badanych. 

Badania CAWI – jak wygląda proces ich przeprowadzania?

Tego typu badania są najczęściej zlecane przez różne instytucje oraz ośrodki badania opinii publicznej. Pozwalają one ustawić zdanie określonej grupy osób na dany temat. Dane zbierane są zgodnie z obowiązującą metodologią nauką i standardami etycznymi. Po zakończeniu badania, dane są poddawane analizie statystycznej, opracowywane, opisywane, a następnie przekazane zleceniodawcy. 

Przeprowadzenie dużych badań za pomocą Internetu wymaga posiadania skutecznego i nieawaryjnego systemu ankietowego. Największą w Polsce tego typu platformą dysponuje Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna. Jest to na ten moment najpopularniejszy i najbardziej wydajny panel badawczy w naszym kraju.

Przejdźmy teraz do opisu samego badania. Udział w badaniu jest w pełni dobrowolny. Pierwszym krokiem jest dokładna weryfikacja tożsamości respondenta. Ma to na celu wykluczyć nieuczciwy udział botów, które zafałszują wynik badania. Boty są konsekwentnie wyłapywane, a następnie usuwane. Szereg zabezpieczeń sprawia, że uczestnik może czuć się w pełni anonimowo, a jego dane nigdzie nie wyciekną.

Tekst został przygotowany przy współpracy z Agencją badania rynku Fieldstat.