Liczne narzędzia marketingowe umożliwiają wybieranie pomiędzy długookresowymi a krótkookresowymi akcjami. Wśród długookresowych narzędzi marketingowych dużym zainteresowaniem cieszą się programy lojalnościowe. Dzięki nim różne marki są w stanie zwiększyć zaufanie klientów i poprawić stabilność osiąganych zysków. Co powinno się wiedzieć przed przygotowaniem programu lojalnościowego dla klientów?
Jakie są zasady programów lojalnościowych?
Przed wdrożeniem programu lojalnościowego w swojej firmie powinno się przede wszystkim poznać zasady jego działania. Program lojalnościowy powinien mieć regulamin, który jest ogólnodostępny dla wszystkich uczestników akcji. W regulaminie obowiązkowo opisuje się czas trwania akcji, zakres produktów lub usług objętych jego działaniem, adresatów akcji, a także wszystkie pozostałe kluczowe zasady uczestnictwa w programie i odbierania nagród.
Program lojalnościowy przygotowany przez i360 umożliwia zbieranie punktów za zakupy i wymienianie ich na atrakcyjne nagrody z katalogu nagród. Akcja może również polegać na zwrocie części wydatków na zakupy w ramach money back. Charakter programu jest ustalany w porozumieniu z zamawiającą go firmą na podstawie zachowań zakupowych jej klientów i charakterystyką grupy docelowej. W programie lojalnościowym wszystkie zasady są jasne i przejrzyste, uczestnicy nie ponoszą żadnych opłat za dołączenie do akcji. Udział w niej jest dobrowolny.
W programie lojalnościowym nie stosuje się żadnych zasad dodatkowych poza tymi, które organizator opisał w regulaminie. Oznacza to, że do uzyskania nagrody wystarczy spełnić warunki wskazane w regulaminie bez ponoszenia dodatkowych opłat lub udzielania kolejnych zgód marketingowych. Konsument z góry poznaje wszystkie zasady uczestnictwa i odbierania nagród w programie.
Kto może dołączyć do programu lojalnościowego?
Do programów lojalnościowych mogą dołączyć ostateczni nabywcy danego towaru lub usługi. Są to konsumenci, którzy przychodzą do sklepu na zakupy lub zgłaszają się do sieci usługowej np. w celu skorzystania z myjni samochodowej. Program lojalnościowy jest kierowany do ostatecznych nabywców, zarówno gdy są nimi osoby prywatne, jak i gdy są to przedsiębiorcy.
Z programu lojalnościowego nie mogą korzystać pracownicy firmy. Dla nich tworzone są programy motywacyjne, w których korzyści osiąga się po zrealizowaniu innych celów np. uzyskania poziomu sprzedaży na ustalonym poziomie. Do programu lojalnościowego nie dołącza również osoby, które dokonały jednorazowych zakupów i nie wyraziły zgody na uczestnictwo w akcji.