Nie wszystkie branże korzystają w równym stopniu z gadżetów reklamowych. Dla niektórych sektorów gospodarki upominki reklamowe są naturalnym rozwiązaniem marketingowym. W innych przypadkach gadżety nie są wykorzystywane wcale. Od czego to zależy?
Posłużymy się badaniami wykonanymi przez jeden z amerykańskich uniwersytetów. Niestety polski rynek nie jest tak dokładnie zbadany. Z dużym prawdopodobieństwem można jednak stwierdzić, że w naszym kraju sytuacja jest zbliżona do tej obserwowanej za oceanem.
A więc jakie branże wykorzystują najwięcej gadżetów reklamowych?
Gadżety reklamowe w branży edukacyjnej
Na pierwszy rzut oka branża liderująca w rankingu wykorzystania gadżetów reklamowych może okazać się nieco szokującą. Jednak dla kandydatów na studentów wynik ten nie jest w ogóle zaskakujący. Wynik ten jest spowodowany ogromną konkurencją wśród wyższych uczelni, które starają się wyróżnić na tle innych szkół i przyciągnąć uwagę kandydatów. Większość gadżetów reklamowych rozdawanych jest podczas targów oraz pikników.
Gadżety reklamowe w branży finansowej
Banki, firmy ubezpieczeniowe i fundusze inwestycyjne chętnie wręczają swoim klientom drobne upominki. Gadżety reklamowe wykorzystywane są także podczas badań marketingowych związanych np. ze zmianą oferty i wprowadzaniem nowych produktów finansowych. Wykorzystywane upominki marketingowe mają budować w klientach poczucie zaufanie i bezpieczeństwa.
Prywatna opieka medyczna a gadżety reklamowe
O ile placówki publiczne w ogóle nie korzystają z gadżetów reklamowych, o tyle prywatne gabinety lekarskie należą do największych klientów agencji marketingowych oferujących rozwiązania w tym zakresie. Konkurencja na rynku gabinetów stomatologicznych, prywatnych gabinetów lekarskich czy klinik chirurgii plastycznej jest ogromna. Dlatego chętnie korzystają one z przeróżnych form marketingu mających na celu przyciągnięcie klientów i zachęcenie ich do korzystania z usług.
Sektor nieruchomości
Kolejną z branż chętnie korzystających z gadżetów reklamowych jest branża nieruchomości. Upominki promocyjne wykorzystywane są głównie podczas targów. Służą także jako drobne prezenty dla klientów. Mają na celu ich przyciągnięcie oraz wzmocnienie zadowolenia z przeprowadzonej transakcji.
Agencje rządowe i organizacje pozarządowe
Na koniec mała niespodzianka. Jednymi z największych klientów firm produkujących gadżety reklamowe są organizacje rządowe i organizacje pozarządowe. W pierwszym przypadku gadżety wykorzystywane są w celu wzmocnienia świadomości prowadzonych programów. W drugim w celu zbudowania świadomości zachęcenia do wsparcia.
Co łączy branże wykorzystujące gadżety reklamowe?
Dlaczego wymienione wyżej branże chętnie korzystają z tej formy marketingu? Powody są co najmniej dwa. Pierwszy z nich to olbrzymia konkurencja, która powoduje konieczność wyróżnienia się i dotarcia do świadomości klientów.
Drugi to oferta. W wyżej wspomnianych branżach, poza nieruchomościami, oferowane są produkty niematerialne. Takie które trudno klientowi pokazać i udowodnić ich przydatność. Wtedy właśnie wykorzystywane są gadżety reklamowe, które w pewnym stopniu pełnią taką właśnie rolę.